Batérie

Batérie
Baterie jako zdroj energie každé e-cigarety. Jakou zvolit kapacitu, jaká je její životnost či jak ji udržovat v dobré kondici? Odpovědi naleznete v tomto článku.
1. co to je a k čemu slouží? 7. uzamčení baterie 13. problém s "chytnutím" kontaktu s odpařovačem
2. jak se baterie používá? 8. nabíjení baterie 14. doplňkové funkce baterií
3. z čeho se baterie skládá? 9. životnost baterie 15. čištění a údržba
4. z čeho je baterie vyrobena? 10. jak prodloužit životnot baterie 16. design baterie
5. kapacita baterie 11. záruka vs. garantovaná životnost 17. a jakou baterii tedy vybrat?
6. jakou kapacitu zvolit? 12. kompatibilita s odpařovači 18. gripy/mody
 

1. Co to je a k čemu slouží?


Baterie je jednou ze dvou částí, ze kterých se elektronická cigareta skládá (tou druhou je odpařovač - jinak též clearomizer) a bez které bychom si rozhodně nezakouřili.
Může mít různou velikost, tvar, design i všelijaké vymoženosti, vždy ale plní svou základní funkci, kterou je zdroj energie.
Baterie nám tedy dodává proud do odpařovače, díky čemuž se může tvořit pára, kterou pak vdechujeme.
Princip je stejný, jako u jakéhokoliv jiného elektronického přístroje. Abychom mohli použít náš fotoaparát či mobil, musíme v něm mít baterii, nejlépe nabitou. Bez energie nic nefunguje, a ani e-cigareta v tomto není výjimkou.


2. Jak se baterie používá?


Je to velmi jednoduché. Každá baterie má své spínací tlačítko, které může mít opět různou podobu i umístění dle konkrétního typu baterie. Když tlačítko zmáčkneme (sepneme), baterii a potažmo celou e-cigaretu tím aktivujeme. Jinými slovy, baterie začne dodávat proud do nasazeného odpařovače a my můžeme vapovat. Pokud má tlačítko led podsvícení (většinou ano), toto se při jejím zmáčknutí rozsvítí.
Jakmile tlačítko uvolníme, baterie i celá e-cigareta se deaktivuje, nebo-li, energie do odpařovače přestane  proudit a kouření již není možné. Led podsvícení zároveň zhasne.


3. Z čeho se baterie skládá?


Co vidíme a co držíme při e-kouření v ruce, je pouhý obal (pouzdro), pod nímž se teprve nachází to podstatné.
V útrobách každé baterie se nachází elektrický článek (jinak též monočlánek, akumulátor), který je nositelem elektrického náboje, a který je vodiči (drátky) spojen se spínacím tlačítkem (umístěném na mikročipu) a bateriovým kontaktem. Na ten, při našroubování odpařovače na baterii, doléhá zase kontakt odpařovače a díky tomu může proud "protéct" tam, kam má, tedy ke žhavící spirálce.


4. Z čeho je baterie vyrobena?


Výrobci vybavují baterie nejčastěji tzv. lithium-iontovým monočlánkem (zkráceně Li-ion). Jelikož se vyznačuje vysokou hustotou energie (do malého objemu se jí vměstná poměrně hodně), hodí se ideálně pro přenosná zařízení. Uvnitř každé baterie je čip, který hlídá nabíjení a kontroluje jeho průběh. Pojistka v podobě membrány pak chrání baterii proti přebití, kdy při nabíjení vysokým napětím dojde vlivem zvýšení tlaku k přerušení obvodu.


5. Kapacita 

 
To zásadní, co bychom měli při výběru baterie brát v úvahu, je její kapacita. Ta totiž určuje, jak dlouho nám baterie (a potažmo i celá e-cigareta) vydrží v provozu, než dojde k jejímu vybití a potřebě ji znovu dobít.
Kapacita se udává v jednotce mAh (miliampérhodina) a říká nám, kolik elektrického náboje dokáže baterie (nebo spíše její monočlánek) pojmout. Přitom platí, že čím více ho pojme, tím déle nám vydrží v provozu.
Pro nás to tedy znamená, že čím vyšší bude mít baterie kapacitu (čím více mAh), tím déle ji budeme moci používat, než dojde k jejímu vybití.
Dlužno ještě poznamenat, že výdrž baterie ovlivňují i další faktory, jako je odpor nasazeného odpařovače, nastavené napětí (výkon) a další.


6. Jakou kapacitu zvolit?


Na základě výše uvedeného by se mohlo zdát, že jediná správná cesta je zakoupit si baterii o co nejvyšší kapacitě, což nemusí být vždy tak docela pravda. Takovou baterii sice nebudeme muset často dobíjet, ale to není jediné kritérium při rozhodování.
Vyšší kapacita jde logicky ruku v ruce také s nutností většího monočlánku, který bude schopen ji pojmout. Zkrátka, velkokapacitní akumulátor se nevměstná do malé baterie (malého "pouzdra") a čím vyšší bude jeho kapacita, tím větší bude také celá Vaše e-cigareta. A to zajisté nemusí každému vyhovovat.
Také cena jistě sehrává nemalou roli, kdy si za vyšší kapacitu musíme také připlatit.
Každý si proto musí najít optimální kompromis mezi kapacitou, velikostí a cenou baterie tak, aby mu maximálně vyhovovala.


7. Uzamčení baterie


Drtivá většina baterií disponuje praktickou funkcí jejího uzamčení. To znamená, že baterii si můžeme sami deaktivovat (uzamknout), tak aby nemohlo dojít k jejímu nechtěnému použití při zmáčknutí tlačítka. K tomu totiž může snadno dojít, zejména pokud odkládáte e-cigaretu do kabelky, kapsy, přihrádky auta apod. To by následně způsobilo také nechtěné odpařování náplně a poškozování odpařovače, což bychom rozhodně nechtěli.
Zároveň nám uzamčení baterie umožní také předcházet situacím, jako je např. neúmyslné použití e-cigarety dětmi.
Uzamčení se provede zpravidla několikanásobným stiskem tlačítka rychle za sebou (nejčastěji 5x). Pokud tak učiníme, baterie již na následné zmáčknutí tlačítka nebude reagovat, tedy nic se při tom nestane a baterie nebude dodávat proud. Stejným postupem pak baterii opět aktivujeme.


8. Nabíjení baterie


Stejně jako např. Váš mobil, tak i baterie určené pro e-cigarety se musí pravidelně dobíjet. Doba nabíjení se přitom odvíjí od jejich kapacity. Doporučujeme proto vlastnit alespoň baterie dvě, kdy jednu můžeme používat a druhou zároveň nabíjet.
Jelikož jsou baterie vybaveny Li-ion článkem, nemají tzv. paměťový efekt. Tím pádem je můžeme nabíjet kdykoliv a nemusíme čekat na jejich vybití. Stejně tak před prvním použitím je nemusíme vybít a znovu nabít (formátovat).
Baterii naopak škodí, pokud ji necháme úplně vybít. Doporučujeme baterii dobíjet vždy ještě před tímto stavem, lépe 2x při poloviční kapacitě než jednou při úplném vybití.


9. Životnost baterie aneb jak dlouho mi bude sloužit?


Vlastností každé baterie je její postupný, přirozený úbytek kapacity, a to dokonce i tehdy, pokud není používána. S postupem času, během týdnů a měsíců, tak budeme pozorovat, že baterie již nevydrží v provozu tak dlouho, jako když jsme ji zakoupili. Jinými slovy, budeme ji muset častěji nabíjet a navíc se již nedokáže dobít "do plna", tedy do takových hodnot napětí jako zpočátku.
Jednou tak může nastat i situace, kdy nám baterie samovolně tzv. "umře", tedy bude pro nás nepoužitelná.
Podobně je tomu např. také s mobilním telefonem, který časem musíme častěji dobíjet, neboť baterie v něm ztrácí svou kapacitu.
Jak dlouho nám bude baterie dobře sloužit je velice individuální a závisí na mnoha faktorech jako je četnost používání a nabíjení, styl nabíjení, používané napětí baterie, uchovávání apod. Řádově se však jedná spíše o měsíce než roky.

A samozřejmě nejdůležitějším faktorem je kvalita samotné baterie, proto se snažíme nabízet Vám pouze baterie ověřených, značkových výrobců.


10. Jak prodloužit životnost baterie

 

  • dodržujte zásady při jejím nabíjení
  • pokud baterii delší dobu nepoužíváte, ponechte ji jen částečně nabitou (cca na 40%). Při plném nabití či úplném vybití ztrácí kapacitu rychleji. Dlouho nepoužívaná vybitá baterie může tzv. "umřít" (sama se vybít pod přípustnou hodnotu).
  • nepoužívané baterie skladujte v chladu, nikoliv však mrazu.

11. Záruka vs. garantovaná životnost


Baterie je spotřební zboží a vzhledem k informacím viz. bod 9 se pro účely reklamace setkáme se dvěma pojmy:

  • záruka - ta je dána zákonem v trvání 24 měsíců a vztahuje se na výrobní vady, jako je např. nefunkční spínací tlačítko na baterii apod.
  • garantovaná životnost - ta znamená, jak dlouho Vám garantujeme, že si baterie udrží dostatečně dobrou kapacitu na to, aby jste ji mohli plnohodnotně využívat. Tato doba bude vždy kratší než 2 roky (záruka), neboť baterie nám jednoduše tak dlouho zpravidla sloužit nebude. Podobně také např. běžná AA tužková baterie, kterou použijeme v přenosném rádiu, nebude sloužit 2 roky, ale jen do té doby, dokud se nevybije. Poskytujeme Vám tedy standardní lhůtu garantované životnosti v trvání 4-6 měsíců dle typu baterie.

12. Kompatibilita aneb které odpařovače na kterých bateriích používat?

 

Baterie má vždy jeden z následujících typů závitů, případně oba:
  • vnější (tzv. "eGo") - na tento závit se šroubují odpařovače se stejným označením, tedy "eGo" clearomizery, které naleznete zde
  • vnitřní (tzv. "510") - na tento závit se šroubují odpařovače se stejným označením, tedy "510" clearomizery, které naleznete zde. Při pohledu na ně je patrné, že oproti eGo clearomizerům mají ve spodní části "výstupek" se závity, který se zašroubuje právě do vnitřního závitu baterie.
Obecně platí, že designově se na menší baterie hodí spíše eGo clearomizery a clearomizery typu 510 se zase lépe vyjímají na větších, velkokapacitních bateriích a na Gripech.
Pokud by nějaká baterie (týká se spíše gripů) obsahovala třeba jen závit 510, dá se i tento handicap eliminovat použitím přechodky závitů, díky níž získáme také eGo závit.

13. Problém s "chytnutím kontaktu" mezi baterií a odpařovačem


Spíše u menších eGo baterií se občas můžeme setkat s problémem, kdy přestože máme funkční baterii i odpařovač, tak po jejich spojení tzv. "nechytnou kontakt" a nedojde ke žhavení a produkci dýmu. Příčinou může být skutečnost, že kontakt na baterii je příliš zatlačen ("utopen") a kontakt odpařovače na něj tedy "nedosáhe". Tím pádem se kontakty vůbec nedotknou a proud z baterie nemůže procházet ke clearomizeru.
K zatlačení kontaktu baterie může dojít buď při nabíjení (přílišným utažením do usb nabíječky), a nebo použitím nějakého odpařovače, který má svůj kontak příliš dlouhý a při našroubování na baterii její kontakt zatlačí dovnitř. Při použití jiného odpařovače pak nastane předmětný problém.
Řešením bývá, pokud si uživatel vhodným nástrojem (např. pinzetou) dokáže kontakt na baterii (malé kolečko uprostřed, pod kterým se nachází silikonové těsnění) mírně a opatrně přizdvihnout zpět do původní pozice. Je však třeba postupovat jemně, aby nedošlo k úplnému "vytrhnutí" kontaktu z baterie.


14. Doplňkové funkce některých baterií


U pokročilejších baterií a zejména gripů a modů se setkáváme s některými dodatečnými funkcemi, které nám zvyšují uživatelský komfort při vapování. Jsou to zejména: 

  • variabilní napětí či výkon - na baterii s touto funkcí si můžeme sami nastavovat různé hodnoty napětí (výkonu) v rozsahu, v jakém to baterie umožňuje (bývá značně individuální). Přitom platí, že čím vyšší hodnotu si nastavíme, tím více nám baterie rozžhaví žhavící hlavu odpařovače a ten bude produkovat více dýmu, ovšem za cenu vyšší spotřeby náplně. Vyšší napětí znamená také dřívější vybití baterie. Díky této praktické funkci si tedy můžeme sami ovlivňovat dýmivost odpařovače. Navíc, je-li baterie již téměř vybitá, zvýšením napětí ještě můžeme dosáhnout plnohodnotného vapování.
  • LCD displej - na displeji nám baterie dokáže zobrazit některé praktické údaje jako je např. aktuální stav nabití/vybití baterie, počet "šluků", nastavená hodnota napětí/výkonu, odpor žhavící hlavy apod.
  • signalizace nabití/vybití baterie - často se můžeme setkat také s jednoduchou indikací úrovně nabití baterie pomocí barevného LED podsvícení spínacího tlačítka. Při sepnutí pak tlaítko svítí určitou barvou (vždy jinou) podle toho, jaký je aktuální stav nabití baterie.
  • variabilní teplota žhavení - pokročilá funkce zejména na gripech a modech, s pomocí které lze nastavit požadovanou teplotu žhavení spirálky (více viz. náš článek).

15. Čištění a údržba


Aby nám baterie spolehlivě sloužila co možná nejdéle, je potřeba obětovat její údržbě čas od času alespoň pár minut péče. Je velice důležité, udržovat v čistotě a suchu její elektrický kontakt, na který doléhá kontakt odpařovače. Jedině tak může ke žhavící spirálce volně procházet proud a celá e-cigareta být plně funkční.
Během používání se neubráníme tomu, aby se na kontaktu neusazovaly jak mikrokapičky e-liquidu (náplně), tak také různé nečistoty, prach apod. Tyto usazeniny nám pak omezují průchod proudu z baterie do odpařovače, což má za následek snížený výkon celé e-cigarety, který se projeví v podobě nižší dýmivosti. V krajním případě může dojít až k úplné nefunkčnosti a můžeme se také setkat s tím, že při sepnutí tlačítka nám toto bude problikávat (signalizovat zkrat).
Dle individuální potřeby dané četností používání (cca 1x za týden) proto nezapomínejme kontaky vyčistit, nejlépe např. "špulkami do uší" s vatičkou. Tyto namočíme ideálně do lihu či alkoholu a celé závity (zejména pak vnitřní prostor s kontakty) takto pročistíme. Stejně občas pročistíme i kontakty na usb nabíječce pro bezproblémové nabíjení.


16. Design baterie


Ne vždy musí mít baterie pouze tradiční vzhled. Designu se meze nekladou, takže zejména u gripů a modů můžete vybírat z mnoha tvarů a nevšedních provedení.


17. A jakou baterii tedy vybrat?


Na základě výše uvedeného je již na každém uživateli, aby zvážil, jaké si klade na baterii požadavky a co od ní bude očekávat. Nároky příležitostného vapera, kterému bude postačovat i ta nejzákladnější baterie, se budou jistě lišit od nároků vapera "zapáleného" a zkušeného, který bude požadovat vysokou kapacitu či dodatečné funkce.


18. Gripy/Mody aneb specifická odnož baterií


Samostatnou kapitolou jsou tzv. gripy či mody. Ačkoliv jejich základní funkcí je opět poskytovat zdroj energie pro clearomizery, mají svá specifika a možnosti, která je od standardních, jednoduchých baterií odlišují. Mohou disponovat řadou funkcí, díky kterým posunují vapování na vyšší úroveň.

Odoslať článok známemu   Vytlačiť